I samarbete med Volvo Cars sedan 1959


Kundomdömen och betyg

På Volvia vill vi dela med oss av vad andra tycker och även ta reda på vad ni tycker om oss. Därför arbetar vi regelbundet med omdömen och betyg från våra kunder. Vi använder oss av Trustpilot och Konsumenternas.

Man med mobil står vid en Volvo XC60.

Trustpilot

Trustpilot är en oberoende plattform där vem som helst kan lämna ett betyg eller omdöme om ett företag. På Trustpilot visas alla omdömen oavsett betyg.

Hur vi använder Trustpilot

Volvia använder sig av Trustpilot för att samla in omdömen och betyg. Detta visas sedan på volvia.se och i marknadsföringssyfte. Vi arbetar aktivt med att samla in kundomdömen. Detta gör vi genom mejl till kunder som avslutat en skada hos Volvia, där vi hänvisar till Trustpilot för att lämna ett omdöme.

  • Mejlet skickas till ett slumpmässigt urval av privatkunder som haft en mindre skada och blivit kontaktade av Volvia efter avslutad skada.
  • Volvia gör ingen bedömning av utfallet när målgruppen tas fram. Det vill säga om det är nöjda kunder eller ej.
  • Kunder som lämnar ett omdöme efter inbjudan från oss är markerade med ”Med inbjudan” hos Trustpilot.

Volvia visar alltså kundomdömen och betyg som vi samlat in via mejl till kunder som avslutat en skada. Men även av användare som själva valt att gå in och lämna ett omdöme på Trustpilot. Detaljerad statistik för Volvia på Trustpilot.

Volvias omdömen på Trustpilot

Betyg på Trustpilot beräknas på en skala mellan 1 och 5

Betyg hos Trustpilot kallas ”Trustscore”. För företag med mindre än 10 000 omdömen beräknas den sammanlagda TrustScoren på nytt efter det att ett nytt omdöme publiceras.

För företag med mer än 10 000 omdömen beräknas TrustScoren på nytt en gång per dag, eftersom en sådan TrustScore inte förändras lika snabbt när detta antal omdömen passerats. 

Ett företags TrustScore beräknas med hänsyn till tre faktorer: tidsrymd, frekvens och bayesianskt medelvärde.

  • Tidsrymd  –  Nya omdömen väger tyngre än äldre. De senaste omdömena väger tyngst, eftersom aktuella omdömen ger bättre insikt i nuvarande kundnöjdhet. 
  • Frekvens –  Företag behöver kontinuerligt få nya omdömen för att behålla sin TrustScore. Eftersom de senaste omdömena väger tyngst, genererar regelbunden insamling av omdömen en mer stabil TrustScore.
  • Bayesianskt medelvärde – I Trustpilots uträkning använder de ett bayesianskt medelvärde för att säkerställa att ett företag med få omdömen initialt får en mer balanserad genomsnittlig TrustScore. Detta innebär att de i sin uträkning inkluderar värdet av 7 omdömen värda 3,5 stjärnor var i alla TrustScores. Allt eftersom ett företag samlar in fler omdömen, blir detta en mindre betydande faktor i uträkningen.

Konsumenternas

Konsumenternas.se är ett samarbete mellan Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå. Deras uppdrag är att hjälpa konsumenter med oberoende jämförelse samt frågor om bank och finans, försäkring och pension. Konsumenternas jämför och betygsätter innehållet i försäkringarna genom delpoäng och totalpoäng (1-5).

Hur vi använder Konsumenternas

Vi använder Konsumenternas för att visa upp betyg för Volvias helförsäkring tillsammans med tilläggsförsäkring Trygghetspaket.

Jämför bilförsäkring på Konsumenteras

 Volvo XC90 parkerad vid en strand.

En bilförsäkring för din Volvo

Välj en märkesförsäkring anpassad för din Volvo. På Volvia är vi specialister på bilförsäkring och hjälper dig hela vägen.