Hämtar information

Anmäl skada

Har du råkat ut för en skada? Kontakta oss för att få hjälp av våra Lynk & Co-experter. Bärgning dygnet runt och alltid 100 % originaldelsgaranti. Vi ser till att du snabbt kommer ut på vägen igen.  

lynk-anmal_skada

Så går det till

Har du ett månadsbaserat medlemskap, där du själv inte äger bilen, kontaktar du Lynk & Co engagement center direkt för att få hjälp med din skada. Äger du bilen följer du de här stegen:

  1. Anmäl skadan
    Anmäl skadan på webben eller ring oss. 
  2. Du får besked
    Vi lämnar besked. Oftast kommer det inom ett par timmar.
  3. Bilen repareras
    Verkstaden reparerar bilen med 100 % originaldelar enligt anvisningar från Lynk & Co.
  4. Du hämtar bilen
    Verkstaden kontaktar dig när bilen är klar att hämtas.
  5. Betala
    Du betalar eventuell självrisk till verkstaden. Sedan är det klart.

Privatägd personbil

Telefonummer – 031-345 69 00

Anmäl skada

Företagsägd personbil

Telefonnummer – 031-345 69 10

Anmäl skada

Vanliga frågor

Jag behöver bärga bilen. Vem ska jag kontakta?

Din Lynk & Co är utrustad med en On call-knapp i taket och en service-knapp på bilens display. Om du trycker på en av dessa knappar blir du direkt kopplad till Lynk & Co Assistans. Du kan också ringa +46-85-199 26 44

Försäkring för bärgning ingår i halvförsäkringen och gäller även om du eller någon i bilen skadas under färden och resan då inte kan fortsätta. Försäkringen gäller även för tillkopplat släp. All vidare transport ska ge ske på billigaste sätt.

Jag har fått stenskott i vindrutan. Vad gör jag?

Anmäl glasskadan på webben eller ring oss för att komma i kontakt med en auktoriserad verkstad nära dig.

Kan jag få hyrbil när min bil är på verkstad?

Hyrbil ingår i Trygghetspaket (Pluspaket för företag). Har du Trygghetspaket kan du få hyrbil i upp till 60 dagar när din Lynk & Co är på reparation för en skada. Dessutom betalar vi 75 % av dygns- och kilometerkostnaden.

Saknar du egen hyrbilsförsäkring kan motpartens försäkringsbolag betala hyrbilskostnaden i de fall du kolliderat med en annan bil och den andre föraren är vållande till skadorna. Det är dock tryggast för dig att ha en egen hyrbilsförsäkring. Då är du på den säkra sidan.

Vad gör jag om min bil utsätts för skadegörelse?

Med skadegörelse menas att en annan person avsiktligt skadat din bil. Det kan till exempel vara sönderskurna däck, inslagna rutor, repad lack eller att någon sparkat på bilen. Om du har helförsäkring eller vagnskadegaranti ersätter vi skadorna.

Tänk på att du måste göra en polisanmälan. Efter det anmäler du skadegörelsen till oss på webben eller genom att ringa.

Vad händer om touchskärmen går sönder eller repas?

Med Trygghetspaket (Pluspaket för företag) får du ett utökat skydd för plötsliga olyckshändelser inne i bilen, till exempel om touchskärmen går sönder eller repas.

Invändiga skador ersätts upp till 50 000 kronor på bilar upp till 8 år.

Vad ska jag göra om jag har kört på ett djur?

Varna andra trafikanter genom att använda en varningstriangel. Markera platsen med viltolycksremsan, som finns att hämta på Bilprovningen, så att eftersöksjägare hittar platsen.

Larma polisen på 112. Har du kört på älg, rådjur, vildsvin, hjort, varg, lodjur, järv, utter, örn, björn eller mufflonfår måste du anmäla det till polisen för att inte få böter för smitning. Har du kört på tamdjur eller ren ska du anmäla det till djurägaren eller till polisen.

Läs gärna mer på www.viltolycka.se eller ladda ner deras app.

Vad ska jag göra om jag inte är nöjd?

Det är jätteviktigt för oss att du känner dig nöjd med din försäkring och skadehanteringen. Om du av någon anledning är missnöjd med ett beslut eller hantering av ett ärende kan du alltid få det omprövat.

Läs mer om hur du överklagar ett beslut.